دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مرداد 1398 - 12:39
ظریف در نشست خبری با خبرنگاران:

آمریکا با وجود ابرقدرت بودن در حوزه نظامی نمی‌تواند ائتلاف ایجاد کند/ با تحریم نمی‌توانند جلوی ایرانی را بگیرند/ گام سوم در راه است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تروریسم اقتصادی امروز یک واقعیت است. تروریسم اقتصادی یعنی شما مردم عادی را هدف قرار دهید به امید اینکه سیاست‌های شما را اجرا کنند.
کد خبر : 399114
f2bc32a3-d781-44f2-a9b7-f98add96ecaa.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، محمدجواد ظریف ظهر امروز در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، با تبریک روز خبرنگار گفت: روز خبرنگار اتفاق مهمی است و من برای دوستان خبرنگار بر اهمیت این روز برای ارتباط وزارت امور خارجه و جامعه رسانه‌ای کشور تأکید می‌کنم. ما در این روز 11 شهید ازجمله 10 دیپلمات و یک خبرنگار داشتیم. این نشان می‌دهد که خون خبرنگاران و دیپلمات‌ها به هم آمیخته، ولی ظاهراً خون خبرنگاران رنگین‌تر است (به مزاح).


وی افزود: نزدیک دومین سالگرد مرحوم مردوخی هستیم و سال گذشته سعادت داشتیم در خدمت خانواده وی باشیم و از همینجا نام و یادشان را گرامی می‌داریم. تعدادی از خبرنگاران الان در بستر بیماری هستند؛ زهرا عبدالمحمدی، سیف‌الله یزدانی و مهدی شادمانی که برای آنها آرزوی شفای عاجل می‌کنیم.


وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: تروریسم اقتصادی امروز یک واقعیت است. تروریسم اقتصادی یعنی شما مردم عادی را هدف قرار دهید به امید اینکه سیاست‌های شما را اجرا کنند. دولت آمریکا رسماً اعلام می‌کند که اگر مردم ایران می‌خواهند نان بخورند باید سیاست را تغییر دهد. خدا را شاکریم که نیاز ما به آنها بسیار کم است و خدا را شاکریم که با رفتار خود به دنیا نشان می‌دهد در حوزه‌های محدودی که توان دارند این تروریست‌ها دارند چنین می‌کنند. ما در اوج عقب ماندگی آنها علم خود را رایگان تقدیمشان کردیم؛ اما امروز اجازه نمی‌دهند که علم را حتی بخریم.


آمریکا با وجود ابرقدرت بودن در حوزه نظامی نمی‌تواند ائتلاف ایجاد کند


ظریف گفت: در سفری که به بولیوی داشتم، افتخار این را داشتم که دوره فوق لیسانس نانو تکنولوژی ایران را در آنجا افتتاح کنم. این تفاوت گفتمان ما و آنها است. گفتمان ما گفتمان همراهی، همکاری و همدلی است. برای همین است که امروز آمریکا در دنیا تنهاست. آمریکا در حوزه‌هایی که مانند حوزه نظامی ابرقدرت است نمی‌تواند ائتلاف ایجاد کند. کشورهای دیگر خجالت می‌کشند که نامشان در کنار نام آمریکا در لیست باشد. هر جا که قدم گذاشتند، از افغانستان که پس از 18 سال با خفت الان با طالبان مذاکره می‌کنند. در عراق، داعش را ایجاد کردند. در خلیج فارس هم کشتار مردم بی‌گناه ازجمله 290 نفر مسافر بود.


وی افزود: دوره گفتمان ابرقدرتی و زورگویی تمام شده است. ما با مردم آمریکا درگیری نداریم. روز گذشته بسیار متأسف شدیم که مردم آمریکا گرفتار فرهنگ هفت تیرکشی و قلدری و زورمداری و تقدیس خشونت شده‌اند. فرهنگی که کشتار مردم بی‌گناه را تقدیس و از جنگ به عنوان یک گزینه روی میز صحبت می‌کند، فرهنگ موفقی نیست. برای همین است که مجبورند مسئولان کشور، رهبری معظم و خدمتگزار کوچکی چون من را تحریم کنند. این تفاوت دو گفتمانی است که یک مسیر محتومی را پیش می‌رود.


هیچ امپراتوری پاینده نیست


ظریف با بیان اینکه دوران امپراتوری ایران چندین برابر کل عمر ایالات متحده است، گفت: برای ما این قدرت گذرا است و هیچ امپراتوری پاینده نیست؛ می‌دانیم هیچ قدرتی ابدی نیست، تنها ابرقدرت خدا است و ممکن است شما برای برخی خدا باشید، اما هیچ‌گاه برای ایران، خدا نخواهید شد. این بار نیز به لطف خدا فشارهای شما را با پیشرفت جبران می‌کنیم. فشارهای شما را با تأکید بر توان ملی جبران می‌کنیم، فشارهای شما را با اقتصاد مقاومتی و روابط با کشورهای دیگر و مانند همیشه با اعتقاد به مردم خود، جبران می‌کنیم، اما پشت مردم مخفی نمی‌شویم.


وزیر امور خارجه گفت: ما خادم مردم هستیم و حمایت از حقوق مردم وظیفه ما است؛ نه تنها وظیفه انسانی و وظیفه اخلاقی، بلکه وظیفه امنیت ملی ما است. ما از مردم خود شرمنده‌ایم؛ به مردم خود وام‌دار و بدهکاریم؛ ما خیلی باید کار کنیم تا بتوانیم آنچه که این مردم برای ما انجام داده‌اند پاسخ بدهیم. آنها ولی نعمت و صاحب اختیار ما هستند، ما صاحب اختیار مردم نیستیم. به امید خدا با همین رابطه‌ای که با مردم در 40 سال ایجاد شده است و داشته‌ایم و داریم، هر کس که به این فکر باشد که با فشار بر این مردم بزرگ می‌تواند به آرزوهای خود برسد حتماً این آرزو را با خود به گور می‌برد.


در نیویورک به من گفته شد تحریم می‌شوی


وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره دیدار با رند پال، سناتور آمریکایی در نیویورک و رد پیشنهاد وی برای حضور در کاخ سفید، گفت: بارها گفته‌ام که من در زمان حضور در نیویورک، برای شرکت در جلسات مجمع عمومی یا دیگر جلسات سازمان ملل متحد می‌روم، در واقع سفر من به آمریکا نیست. امروز هم به همین محدوده محبوس هستم و خوشبختانه جای دیگر نمی‌توانم بروم، هرچند که محدودیت برای همکارانم غیرانسانی است، ولی مشکلی ندارم.


ظریف ادامه داد:  در نیویورک از صبح اول وقت تا پایان شب ملاقات، مصاحبه یا سخنرانی و دیدار با مقامات مختلف را در برنامه دارم. این ملاقات‌ها از نظر من شفاف است. با افرادی هم که دیدار دارم خارج از مجموعه قوه مجریه آمریکا ازجمله سناتورها، نمایندگان، اصحاب رسانه‌ها یا گروه‌های فکری هستند.


 وی با بیان اینکه همه آمریکایی‌ها معتقد به آزادی بیان نیستند و ممکن است برای دیدارکنندگان مشکلی ایجاد شود، گفت: هیچ‌گاه اعلام نکردیم گروه‌های نخبگانی و سناتورها چه کسانی هستند. اگر آنها خودشان خواستند می‌توانند بگویند که با من  دیدار کرده‌اند و چه گفته‌اند. ولی روش ما نیست که اعلام کنیم با چه کسانی دیدار می‌کنیم.


رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه به عنوان دیپلمات باید بتوانم در جلسات مذاکره کنم و طرف مقابلم هم احساس کند که می‌تواند با من به جای مصاحبه، مذاکره ‌کند، تصریح کرد: اگر قرار باشد که موضوعات مورد گفتگو را در بیرون طرح کنم، موجب می‌شود طرف مقابل احساس کند در حال مصاحبه است که این سم مهلکی برای دیپلماسی است. ضمن آنکه به عنوان دیپلمات وظیفه‌ای دارید، دیپلماسی کار خود را پیش ببرید و با دیپلماسی عمومی آن را نباید اشتباه کرد.


ظریف افزود: اگر قرار باشد صورت مذاکرات به عنوان خبر بیرون داده شود، طرف مقابل دیگر در جلسات با شما گفتگو نمی‌کند و فقط جملات کلیشه‌ای می‌گوید. لذا برای همین است که اخبار از ملاقات مختصر است، زیرا قرار نیست که دیپلماسی رسانه‌ای را با دیپلماسی رسمی قاطی کنیم؛ هرچند همه چیز ما شفاف است.


وی درباره سفر خود به نیویورک گفت: در سفر به نیویورک به من گفته شد ظرف دو هفته دیگر تحریم می‌شوم مگر آنکه که آن پیشنهاد را بپذیرم که خوشبختانه قبول نکردم.


امنیت خودمان را هیچ‌گاه نخریده‌ایم و هیچ‌گاه نخواهیم خرید


ظریف افزود: ما طرفدار روابط سالم و مبتنی بر منافع متقابل و مشترک با همه کشورها هستیم، ولی مبنای کار ما پیروی از دیگران نیستیم. امنیت خودمان را هیچ‌گاه نخریده‌ایم و هیچ‌گاه نخواهیم خرید. امنیت ما قابل خرید و فروش نیست چون از مردم ما نشئت گرفته است. پیشرفتمان را هیچ وقت نخریده و نخواهیم خرید چرا که پیشرفت ما از مردم ما نشئت می‌گیرد. هر قدر بر ما فشار آوردند و هر قدر تحریم کردند با اتکا به مردم خودمان پیشرفت کردیم.


به گزارش آنا، وی در ادامه به ذکر چند مثال پرداخت و اضافه کرد: در دوران جنگ تحمیلی هر چه کردیم و هر چه خواستیم به ما سلاح ندادند. یک سازوکار بین‌المللی ایجاد کردند که مانع فروش سلاح به ایران شود. ما را از ابتدایی‌ترین ابزار دفاع از مردم خودمان محروم کردند در مقابل آن شوروی آن زمان به عراق میگ داد، فرانسه اگزوسه داد. آمریکا هواپیماهای آواکس خود را به عربستان فرستاد و تمام اطلاعات مناطق جنگی و جبهه‌های ما را در اختیار عراق قرار داد. انگلیس تانک‌های چیفتن را فرستاد، آلمان سلاح شیمیایی در اختیار صدام قرار داد، ولی هیچ‌کس به ما ابزار دفاعی نداد. ولی آن جنگ را به لطف خدا و تکیه بر مردم از سر گذراندیم. صدام امروز کجاست. آنهایی که فکر می‌کردند جمهوری اسلامی ظرف یک هفته نابود خواهد شد کجا هستند و صدام کجاست؟


ظریف گفت: ما روی پای خود ایستادیم و امکانات دفاعی و موشک‌های خود را ساختیم و توانستیم پهپاد آمریکایی را با موشک تمام ساخت ایران سرنگون کردیم.حالا می‌گویند چرا ساختید؟ برای اینکه شما نمی‌توانید مانع پیشرفت ما شوید و با تحریم نمی‌توانید جلوی ایرانی را بگیرند. 


وی همچنین تصریح کرد: در مرحله دوم آمدند یک نیروگاه هسته‌ای و راکتور تحقیقاتی هسته‌ای در دهه 50 میلادی برای ایران ساختند بعد گفتند سوختش را نمی‌دهیم بعد مانع شدند دیگران سوختش را بدهند، خیال کردند ما می‌گوییم نیروگاه و راکتور را می‌بندیم، چون شما اجازه نداده بودید. ولی ما خودمان راکتور و سوخت نیروگاه را ساختیم. بعد گفتند چرا سوخت 20 درصد را ساختید؟


برخی در آمریکا حرف‌های بزرگ‌تر از دهانشان را بیان کردند


رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره تحریمش و مطالب عنوان شده در این زمینه که آمریکا می‌خواهد با رهبر انقلاب مذاکره کند، گفت: نخست ترامپ قبل از من مقام معظم رهبری را تحریم کرد، لذا این حرف بی‌اساس است. برخی در آمریکا حرف‌های بزرگ‌تر از دهانشان را بیان کردند. در ایران سیاست خارجی  یک پروسه تصمیم‌گیری جمعی است و بنده به عنوان خدمتگزار کوچک در این روند حضور دارم، ولی هیچ‌کس در این روند به تنهایی تصمیم نمی‌گیرند و همه در این روند مشارکت می‌کنند و من این افتخار را دارم که قسمتی از این تصمیم‌گیری باشم. 


برویم محضر من امضا کنم که 1400 منزل تشریف دارم یا دانشگاه


وی درباره اینکه برخی می‌گویند شما برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌شوید، نیز گفت: می‌خواهید برویم محضر و من سند امضا کنم، باور کنید همین کاری که الان دارم چون احساس وظیفه می‌کنم که این کار را بلدم و باید انجام دهم، دارم انجام می‌دهم. من الان در برابر تمام جهان اعلام می‌کنم من آن کار (ریاست جمهوری) را بلد نیستم و لذا دنبال آن کار نیستم. همین کار را که بلدم اگر بگذارند.


ظریف افزود: نگران 1400 نباشید. بگذارید کاری که بلدم انجام دهم. به خاطر نگرانی از 1400 مانع کار فعلی ما نشوید. مخلص شما هم هستیم. 1400 ما منزل تشریف داریم یا دانشگاه.


دولت انگلیس همدست آمریکا در تروریسم اقتصادی ایران است


وزیر امور خارجه تصریح کرد: ایران معتقد است که اقدام انگلیس در جبل‌الطارق راهزنی دریایی است. هیچ منطقی نداشته و توجیه اینکه این تحریم اتحادیه اروپاست هیچ مبنایی ندارد، زیرا اتحادیه اروپا از ابتدا با تحریم‌های فرا مرزی مخالف بوده است. اگر تحریمی وجود داشته برای اعضای اتحادیه اروپاست.


ظریف ادامه داد: از ابتدا هم گفته بودیم و گرچه به انگلیس هیچ ارتباطی ندارد، این کشتی به سمت جایی که تحریم کرده بودند نمی‌رفته است. آنچه دولت انگلیس انجام داده، همدستی با تروریسم اقتصادی آمریکاست و در این هیچ شکی نیست و یک راهزنی دریایی و آمریکا برای محروم کردن مردم ایران از داشتن منابع خارجی برای حفظ اقتصاد داخلی این اقدامات را انجام داده است که ان‌شاءالله به تدریج نیاز به منافع نفتی کمتر شود و از ابتدای دولت تدبیر و امید تا امروز از بالای 50 درصد به نزدیک 30 درصد و ان‌شاءالله در بوجه امسال حتی پایین‌تر هم خواهیم رسید.


وی گفت: این منابع نفتی برای این است که غذا و داروی مردم حفظ شود و آمریکا مانع از رسیدن دارو و غذا به مردم ایران می‌شود و انگلیس با آمریکا در این زمینه همراهی کرده و لذا انگلیس شریک تروریسم اقتصادی آمریکاست و این کار تبعات و عواقبی دارد.


آمریکا آتش‌افروز است


ظریف در پاسخ به سؤالی درباره اینکه ایران در چه شرایطی نفت‌کش «استنا ایمپرو» را رفع توقیف خواهد کرد و اینکه آیا فکر می‌کنید ممکن است ایجاد ائتلاف نظامی بین‌المللی در خلیج فارس باعث درگیری نظامی شود؟ گفت: ائتلاف بین‌المللی برای چه می‌خواهد شکل بگیرد؟ آمریکا مسؤول تنش در خلیج فارس و دنیاست. کسی که آتش‌افروز است نمی‌‌تواند آتش‌نشان باشد. آمریکا آتش‌افروز است و کافی است آتش افروزیش را متوقف کند همه چیز خوب می‌شود. آمریکا هر وقت به خلیج فارس آمده جز خشونت و جنگ و آدمکشی نتیجه‌ای به بار نیاورده است.


وی افزود: ترامپ می‌گوید هفت تریلیون دلار در منطقه هزینه کردیم و جز بدبختی برای خود و منطقه چیزی به بار نیاوردیم. آمریکایی‌ها چندین بار تجربه‌های غلط گذشته را تکرار کردند و ظاهرش این است که آن ضرب‌المثل چینی را نمی‌فهمند که  آدم عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود. 


ما مسئول امنیت منطقه هستیم


دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه با بیان اینکه ایران در خلیج فارس بزرگ‌ترین ساحل را دارد، عنوان کرد: نزدیک به 2 هزار کیلومتر ساحل در خلیج فارس داریم و حضور ما و عمان در تنگه هرمز و نزدیک به یک‌هزار و 500 کیلومتر ساحل در دریای عمان داریم و دلیل دارد که اسم این مکان را خلیج فارس گذاشته‌اند، نه خلیج مکزیک یا خلیج خوک‌ها. ساحلش با ایران است و ما مسئول امنیت این منطقه هستیم. 


وی با ذکر این نکته که امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را همیشه حفظ کرده‌ایم، گفت: ما در اجرای وظیفه خود برای حفظ امنیت خلیج فارس بعضی اوقات از بعضی تخلفات و جرایم چشم‌پوشی می‌کردیم و اکنون دلیلی نمی‌بینیم که در مقابل انگلیس چشم پوشی کنیم.


گام سوم در راه است


ظریف گفت: اتحادیه اروپا از ابتدای خروج آمریکا از برجام تعهداتی داده است و تعهداتی نیز در برجام وجود دارد و اگر امکانش باشد این‌ها اجرا شوند، امکان عبور از این مرحله وجود دارد و اگر این امکان نباشد ایران برنامه خود را اعلام کرده و در چارچوب برجام است، دو گام برداشتیم و گام سوم هم در راه است.


ظریف عنوان کرد: برجام خلاف آنچه گفتند، مبنی بر بی‌اعتمادی متقابل بوده و به همین خاطر سازوکاری پیش‌بینی کرد که اگر طرفی تخلف کرد طرف مقابل بتواند اقدام کند. 


استفاده از مکانیسم Snapback (ماشه) برای اروپا غیرممکن است


وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه اگر قرار باشد ایران گام سوم را بردارد، چقدر به دوران پیش از برجام و فروپاشی برجام نزدیک‌تر خواهیم شد و ارزیابی شما درباره تلاش‌های فرانسه برای کاهش تنش چیست؟ گفت: برجام ظرفیت اقدام را در داخل خودش دارد. ما در داخل برجام اقدام می‌کنیم و الان بحث فروپاشی برجام نیست و اگر طرف مقابل نخواهد هزینه کند، موضوع جداگانه‌ای است و ما بر همان اساس عمل می‌کنیم.


وی افزود: امکان بازگشت به شرایط قبل از برجام وجود ندارد، البته ما می‌توانیم برنامه هسته‌ای خود را بسیار گسترده‌تر از قبل از برجام پیش ببریم، ولی طرف‌های مقابل هیچ وقت نخواهند توانست اجماع امنیتی که قبل از برجام به ناحق علیه ایران ایجاد کرده بودند، دوباره ایجاد کنند.


رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: امروز اجماع امنیتی علیه آمریکا شکل می‌گیرد نه علیه ایران. بازگشت به شرایط قبل از برجام غیرممکن است و استفاده از مکانیسم Snapback (ماشه) برای اروپایی‌ها غیرممکن است. چون اقدام ایران خلاف برجام نیست در چارچوب برجام است و این اقدام به راحتی می‌تواند برگردد.


وی توضیح داد: ما رسماً اعلام کردیم که این اقدام به محضی که تعهداتشان را اجرا کنند باز می‌گردد و ما به تعهدات آمریکا کاری نداریم. اروپا تعهداتی که در برجام دارد و تعهدات 11‌گانه خود را انجام دهد تعهدات ایران هم انجام می‌شود. در چارچوب برجام عمل می‌کنیم. نمی‌توانند اقدامی علیه ما در در شورای امنیت انجام دهند، مگر اینکه بخواهند بازی زور انجام دهند که بازی زور با بازی قانون دو بازی کاملاً متفاوت است.


گام سوم نه آخرین قدم است و نه به معنای خروج از برجام


وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا گام سوم می‌تواند آخرین قدم باشد و بعد از خروج از برجام برنامه ایران چه خواهد بود؟ افزود: گام سوم نه آخرین قدم است و نه به معنای خروج از برجام، گام سوم در چارچوب برجام است. البته برجام چیز مقدسی نیست و اگر لازم باشد از برجام خارج می‌شویم.


رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: فعلاً نیازی نمی‌بینیم از برجام خارج شویم، به خاطر اینکه برجام را به لطف خدا این‌قدر دقیق مذاکره کردیم و این وضعیت را در برجام پیش‌بینی کردیم و امروز بر اساس آنچه پیش‌بینی کردیم که آمریکا ممکن است بدعهدی کند عمل می‌کنیم و آمریکا خودش را از نعمت برجام محروم کرده و اروپا می‌تواند با اقدامات خود از برجام استفاده کنند.


آنهایی که مایلند فاتحه دیپلماسی را بخوانند باید خیلی منتظر بمانند


رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه برخی تحریم شما را پایان مذاکره با غرب می‌دانند، عنوان کرد: دیپلماسی و مذاکره هیچ‌گاه پایان نمی‌پذیرد. دیپلماسی یکی از ارکان ارتباطات بشری است و از ابتدا بوده و وجود خواهد داشت. در جنگ هم دیپلماسی وجود دارد. دوستانی که مایلند فاتحه دیپلماسی را بخوانند باید خیلی منتظر بمانند، چه افرادی مثل جان بولتون که مدت‌هاست می‌خواهند فاتحه دیپماسی را بخوانند و چه کسانی که اینجا ممکن است به اشتباه چنین بخواهند، باید صبر کنند.


ظریف افزود: همه ما خواهیم رفت و دیپلماسی خواهد ماند. اقدام آمریکا در تحریم من نشانگر دو گفتمان است. یک گفتمان مبتنی بر گفتگو و همراهی است و یک گفتمان که آمریکا در آن تنهاست و گفتمان یکجانبه گرایی و قلدرمابی و حذف است. یک نفر را پیدا کنید که از یکجانبه گرایی علنی حمایت کند. 


رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: این نشانگر انزوای گفتمان یکجانبه‌گرایی است و آمریکا هم که خودش دنبال گفتمان یکجانبه‌گرایی است به دنبال ایجاد ائتلاف می‌گردد. آمریکایی ها نیاز به بازسازی ذهنی و ادراکی دارند.


وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه از 11 تعهدی که اروپا عمل نکرد آیا در مذاکرات با فرانسوی ها بحث شده است؟ بیان کرد: اروپایی‌ها در برجام تعهداتی دارند که معطوف به اقدام نیست معطوف به نتیجه است. آنها نمی‌توانند ادعا کنند که تعهدات را در کتاب‌هایشان گنجانده‌اند. بعد از خروج آمریکا از برجام که فهمیدند آمریکا نیست 11 تعهد کردند و سه بار در سطح وزرا مطرح و در سطح مدیران سیاسی مطرح کردند. اینها از فروش نفت ایران است و همکاری در صنعت و ... و اینها تعهدات اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام است.


وی گفت: اینستکس گام مقدماتی برای اجرای تعهدات اروپاست و باید تعهداتشان را انجام دهند.


دلایل مذاکره نکردن با آمریکا


وزیر امور خارجه در بیان دلایل مذاکره نکردن با آمریکا گفت: ما با آمریکا مذاکره کردیم. ما طولانی‌ترین مذاکرات تاریخ را با آمریکا انجام دادیم. صدها ساعت مذاکره در سطح وزیران با آمریکا انجام دادیم چه وزیر انرژی آمریکا با آقای صالحی و چه بنده با آقای کری. اینکه ما مخالف مذاکره هستیم این‌گونه نیست. ما مذاکره کردیم اینکه بگوییم دولت آمریکا عوض شده دوباره صدها ساعت مذاکره کنیم این‌گونه نیست. ممکن است آنها بیکار باشند ولی ما بیکار نیستیم. در آمریکا انقلاب نشده یک انتخابات برگزار شده است؛ حتی اگر انقلاب شده بود باید تعهدات اجرایی دولت قبلی را به ارث می‌برد.


رئیس دستگاه دیپلماسی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: شما دروغگویی خود را با تحریم مقام معظم رهبری و وزیر امور خارجه ثابت کردید و با چه کسی می‌خواهید مذاکره کنید. ما شفاف می‌گوییم از میز مذاکره بیرون نرفتیم. 1+5 شد 1+4 به خاطر اینکه خودشان بیرون رفتند.


وی افزود: کسی از آمریکا نمی‌پذیرد که دنبال مذاکره است. علم مذاکره در دست و اختیار ماست. هیچ وقت علم مذاکره در اختیار آمریکا نبوده و نخواهد بود.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته